10 BŪDŲ, KAIP IŠMOKTI PASAKYTI „NE“

10 BŪDŲ, KAIP IŠMOKTI PASAKYTI „NE“

Dažnai darbe ir asmeniniame gyvenime susiduriame su problema, kuomet nedrįstame pasakyti „Ne“. To rezultatas – imame daryti darbus, kurie mums nepriklauso, paminame asmeninius principus ir įsitikinimus, eikvojame laiką, kurį galėtumėme skirti sau bei savo darbams. Nesugebėdami atsisakyti – leidžiamės manipuliuojami, nuolat patiriame stresą ir…. viena dieną pajaučiame, kad viskas, dar truputėlį ir sprogsiu!

Dažnai taip ir nutinka. Tik, gaila, aplinkiniai to nesupranta, nes „Na kaip čia taip, juk visą laiką viskas buvo gerai… turbūt tau pakriko nervai“. Ir, žinote, tokia jų reakcija yra visiškai normali. Juk kaip žmogus, gali suprasti, kad perlenkė lazdą, jei jūs jo nė karto nesustabdėte žodeliu „Ne“.

Beje, ar pastebėjote, kad kolegos, šeimos nariai, verslo partneriai – visi, greitai pajunta, kurie žmonės yra „minkštesni“ ir nejučia ima jais vis labiau manipuliuoti. Ir nebūtinai piktybiškai.

Taigi nuo ko pradėti?
Pateikiame Jums 10 patarimų, kurie padės Jums ištarti „Ne“

    1. Fiksuokite, kaip dažnai pasakote “Taip”, kai norite sakyti „Ne“
      Tai Jums leisti suvokti, ar nesileidžiate pernelyg manipuliuojamas.
    2. Nuspręskite, kas jums iš tikrųjų svarbu
      Pvz. Ar Jums svarbu išlikti draugišku kito akyse, ar – jums svarbiau atlikti savo darbus laiku, turėti daugiau laisvo laiko sau.
    3. Neatsakykite iš karto
      Jei bijote iš karto pasakyti „Ne“ – lukterėkite. Jūs turite teisę pamąstyti, tad drąsiai paprašykite, kad Jums duotų laiko. Per tą laiką, galėsite nuspręsti, kaip ir ką atsakysite pašnekovui.
    4. Išsiaiškinkite emocinius „spąstus“ ar įsitikinimus, kurie trukdo sakyti „Ne“
      Pamąstykite ir susirašykite sąrašą priežasčių, kodėl bijote pasakyti „Ne“. Galbūt bijote atrodyti nedraugiškas, grubus, o gal nerimaujate, kad būsite atstumtas ir nesuprastas.
    5. Paanalizuokite, kokios bus teigiamos ir neigiamos pasekmės, jei pasakysite „Ne“
      Pvz. Kas nutiks, jei pasakysiu kolegai, kad negaliu atlikti darbų už jį. Turbūt jis liks nepatenkintas, bet paskui ims pats daryti savo darbus. O jūs labiau pasitikėsite savimi, turėsite daugiau laiko savo darbams, išeisite namo anksčiau ir pan.
    6. Pradėkite nuo lengvesnių situacijų
      Galite pasipraktikuoti tiesiog parduotuvėje, Pvz. Nueikite į kepyklą nusipirkti sausainių, išsirinkite vieną rūšį, o kai juos pasvers – pasakykite, kad persigalvojote ir norite kitų. Kai pasvers kitus sausainius – pasakykite, kad „Ne“, vis tik imu pirmuosius.
    7. Girdėkite save sėkmingai sakant NE
      Vizualizavimas išties veikia, tad kuo dažniau įsivaizduokite situacijas, kuomet sėkmingai sakote „Ne“. Galvodami apie tai, pabandykite įsivaizduoti kokius gerus jausmus jaučiate, kaip didžiuojatės savimi, kokia apima laisvė ir pasitikėjimas. Pabandykite įsivaizduoti teigiamą pašnekovo reakciją. Tai padės Jums nurimti.
    8. Atpažinkite, kada jumis manipuliuoja
      Pajauskite, kada žmogus tikrai gali darbus atlikti pats, o kada tik vaidina ar imituoja, kad jam reikalinga pagalba.
    9. Žinokite, kokiais būdais galite pasakyti „Ne“:
      Tiesiog NE. Tiesiog pasakyti NE nieko neaiškinant ir neatsiprašinėjant. Pvz. „ne, ačiū“, „ne, negaliu“.
      Supratingas NE.Parodyti, kad suprantate prašančiojo situaciją ir jausmus, o po to pasakyti tvirtą NE. Pvz. „Aš suprantu, kad jūs labai norite, kad padaryčiau už jus ataskaitą, bet negaliu tam skirti laiko“; „Aš tikrai suprantu, kad tu vėluoji atlikti darbus, bet negaliu tau padėti“.
      Pagrįstas NE. Trumpai pasakyti atsisakymo priežastį nesileidžiant į tolimesnes diskusijas. Pvz. „Negaliu šiandien Jums padėti padaryti ataskaitą, nes iki rytojaus turiu paruošti savo ataskaitą“; Aš negalėsiu rytoj tavęs pavaduoti, nes jaučiuosi labai išsekęs, man reikia pailsėti ir pasirūpinti savo sveikata“.
      Alternatyvus NE. Siūlomas alternatyvus sprendimas. Pvz. „Negaliu šiandien Jums paruošti ataskaitos, bet galėčiau kitą savaitę“; „Negalėsiu rytoj tavęs pavaduoti, bet siūlau paklausti, ar to negalėtų padaryti, kas kitas?“
      “Sugedusios plokštelės” metodas. Kartoti „Ne“, tol kol išgirs.
    10. Nedelskite ir neatidėliokite!
      Nenukelkite rytojui to, ką galite atlikti dabar. Pakeisti įpročius nėra lengva, tad neeikvokite savo laiko ir pradėkite dar šiandien. Štai ir viskas.

Nuoširdžiai rekomenduojame išbandyti šiuos patarimus, jie tikrai veikia.

Rasa Borodina, lektorė-konsultantė

Komentarų nėra

Parašykite komentarą

%d bloggers like this: